lördag 22 augusti 2009

Min fristad min balkong




Balkongen har varit färdig ett tag men nu är alla bilder färdiga och jag ska med glädje visa min nya fina fristad som jag ska sitta och läsa bra böcker på och bara vara.
Idén föddes hemma hos mamma när jag såg en jätte vacker bild på en balkong i en inredningstidning. Jag sa lite på skoj till henne att en balkong skulle bli jätte fin ut mot trädgården. Jag drog idén för Richard och han är ju helt fantastisk på att få drömmar att bli verklighet.
Vi fick först flytta på elementet och sen fick vi specialbeställa en fönsterdörr.
När allt det var gjort så var det bara för Richard att börja bygga!


Tack så mycket älskling för min fina balkong, puss...



Fönsterdörren är nu på plats och spackel på insidan och puts på utsidan är fixat.
Ljusinsläppet blev helt enormt med den stora dörren.

Många skruvar och bultar behövs. Vinkeljärn till själva golvet måste man också ha.

Vi körde med två stora betongplintar till stolparna i marken. Efter det så blandade vi till cement som vi fyllde runt om plintarna för att det skulle bli riktigt stabilt.

Själva balken som sitter fast skruvad i huset sitter med sex jätte skruvar. Sen sitter ju sidorna också fast i väggen med vars två skruvar. Byggnadsställningen var super bra att ha. Dom som fixade fasadputsen lämnade kvar den några extra dagar. Annars så hade det varit knixigt att få upp balkarna till själva golvstommen.

Ett jääätte stort borr!


Här sitter nu ena stolpen fastskruvad i golvbalken. Jag var på jobb så Richard fick hissa upp den själv med hjälp av spännband. Lagom farligt...

Nu är andra balken till sidan uppe med hjälp av spännbandet.

Nu är själva skelettet färdigt. Sen var det bara till att lägga trallen till golvet.

Golvet färdigt! Sidoräcket uppe.
Inne från och ut.
Nu är själva balkongen färdig. Nu var det bara slipning och spackling kvar.... Ja och målningen av balkongen...
För att det skulle bli så jämt som möjligt så spacklade vi sidorna.
Så här ser den ut underifrån. Två tjocka balkar under trallgolvet.
Richard på balkongen och lite jäkla nöjd!
Här är nu min drömbalkong! Vi målade den i samma röda färg som resten av trädetaljerna på vårt hus. Som det lilla taket till trappan på framsidan och alla fönsterkarmar.

Snacka om att man har utsikt! Jag blev jätte nöjd!





1 kommentar: